דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיחה עם פוקו על הספר לילית - שדה בעלת הפרעת אישיות גבולית 

מאת    [ 25/04/2010 ]

מילים במאמר: 907   [ נצפה 2465 פעמים ]

 

מה היה אומר פוקו על לילית - שדה בעלת הפרעת אישיות גבולית, אם היינו לוקחים אותו בקפסולת הזמן לרגע, אל אותה חברה יהודית בעלת חשיבה מאגית?

בואו נציג למישל פוקו מספר שאלות.

דורית - הרבנים הטילו צנזורה על כל דבר כישוף ומאגיה. הם  גם דחו את המכשף ומעשיו אל שולי החברה. מה היתה מטרתם?

מישל - הופעת שדות שיח שונים בנושא הכישוף האסור, אפשרה פיתוח מנגנונים לפיקוח חברתי, באזור המקוטלג כסוטות. אסטרטגית השיח שהתפתחה בספרות הרבנית, אפשרה במקביל כינונו של שיח נגד, שהשתמש באותו אוצר מילים ובאותן קטגוריות ששימשו לפסילת הכישוף על ידי הממסד.

דורית - האם יתכן ששיח אינטנסיבי זה, הגביר את האמונה והשימוש במאגיה בחברה היהודית כולה בעת העתיקה?

מישל -  היחס הכפול שהממסד הדתי הפגין כלפי המאגיה, התבטא בדחייה מוחלטת, כל עוד הדבר היה אפשרי. הדחייה והאיסורים על שימוש בכשפים, הגבירו את האמונה בכוחות מטפיסיים בכל רבדי החברה היהודית ולא רק בקרב העשירון התחתון.

דורית - האם אתה יכול להסביר את התהליך?

מישל -  התהליך המתרחש הוא מעין דינמיקה הפועלת כאשר מתקיים שיח בנושאים אסורים.

דורית - האם ניתן להניח שכמו שהדבר פועל במילניום השלישי, כך הוא היה אפקטיבי גם בעת העתיקה:

מישל - השיח עצמו הוא המקום שבו ידע וכוח מתעצבים הדדית. מסיבה זו עצמה יש להמשיג את השיח בסדרה של מקטעים לא רציפים, שתפקידם הטקטי אינו אחיד ואינו יציב.

דורית - האם אתה יכול להבהיר?

מישל -  אין לחשוב על העלמותו של השיח כאילו היה מחולק בין הדיבור שנתקבל ובין הדיבור שהורחק, או בין השיח השולט ובין השיח הנשלט. נכון יותר להבין את השיח כמורכב ממגוון אסטרטגיות. זאת ההתפלגות שמוטל עלינו לשחזר, יחד עם מה שכלול בה.

דורית - האם ניתן להשוות את תפיסת המין במאות הראשונות לספירה לתפיסה בתקופה הויקטוריאנית?

מישל - בוודאי! הרי המיניות גם אז נכלאה בתשומת לב רבה. המשפחה הזוגית הפקיעה את המיניות לעצמה הגבילה אות לפעילות רביה. הזוג הלגיטימי הוא זה המעמיד צאצאים, מכתיב את החוק, הוא כופה את עצמו כדגם.

דורית - האם ניתן להבין כי במרחב החברתי היהודי בעת העתיקה, היה מוכר רק אתר יחיד של מיניות, שהוא תועלתי ופורה, ולשאר לא נותר אלא להיטשטש.?

מישל -  ההתנהגות המנומסת עוקפת את הגוף .... לכל מה שהילודה אינה מסדירה אותו או שאינה מחוללת בו תמורה, אין יותר לא בית ולא חוק. גם קול אין לו. בבת אחת הוא מגורש, מוכחש ומושתק. לא רק שאינו קיים, אלא גם אינו צריך להתקיים והוא יאולץ להיעלם ברגע שיופיע אפס קצהו, במילה או במעשה.

דורית - אני רוצה להבין... האם  בתקופת האמוראים והתנאים, פעלו הרבנים באותה צורה של הפקעת המיניות והכנסתה לתוך המרחב המוגדר של הזוג הנשוי בלבד?

מישל - לשום צורה אחרת של פעילות או מחשבה לא הותר להתקיים.

דורית - האם המיניות היא תכונה טבעית של חיי האדם?

מישל - לא. המיניות היא קטגוריה מובנית של התנסות, שמקורותיה היסטוריים, חברתיים ותרבותיים, יותר מאשר ביולוגיים. התבוננות במיניות מזווית של תפקודה בחברה מעידה על העובדה כי יש מצבים בהם האמת "מיוצרת" במסגרת שיח מסוים והיא קשורה ליחסי הגומלין הפוליטיים הכוחניים המשליטים את יחסי השליטה בתוך החברה".

דורית - האם  כוחם של הרבנים היה חלק מן השיטה המוסדית.

מישל - מטרת העל שעוצבה על יד הרבנים היתה לייצר משטר של משמעת ושליטה שיקבע בין היתר, את גבולות פעילותן של הנשים ויעצב את המחשבה והתפיסה הכללית שלהן, במיליה הרבני וגם מחוצה לו.

דורית - האם שיח תמידי על היצר כבסיס לחטאים מיניים, ממקם את הגבר כנרדף תמידי הלוחם בקרב בלתי פוסק נגד האישה המאיימת?

מישל - אכן כן. האיום הנשי נתפס כדבר נסתר וחומקני ולא ניתן לדעת מתי יפרוץ. מכיון שלא מדובר בסוג מסוים של נשים אלא בפוטנציאל נשי הטמון בכל אישה, הסכנה אינה מוגדרת והמאבק הוא בלתי פוסק.

דורית - האם לכן קמה לתחיה השדה היהודית לילית?

פוקו - דמותה של השדה המפתה היא למעשה פרסוניפיקציה של האיום אתו נאבקים הגברים. מהות זו ניתן לתרגם כלילית המופיעה לפתע פתאום, כאשר הגבר אינו ערוך או מוכן להתמודד עמה. היא מתערטלת כאשר הגבר נמצא לבדו, בשנת לילה ובהגיגים של שעות יום.

דורית - האם השיח הרב בין הרבנים לבין עצמם על הנשים, קידם למעשה את לילית והפך אותה לסלב?

מישל - אותם מאמצים להדיר את הנשים מן החברה, שימשו באופן פרדוקסלי גם כנתיב כניסה דיפוזית של השדה לילית אל המרחב החברתי הנורמטיבי.

דורית - מה כוח הופעתה של לילית מבחינה חיצונית?

מישל - אני מפנה את תשומת הלב אל ייצור מערכי ידע-כוח, לכיוון של יצירת מופעים קוויריים. הדראג למשל הוא דוגמא פרפורמטיבית לחריגות קווירית בעזרתה ניתן לכאורה ללגלג על אופני הייצוג של הנשיות והגבריות המקובלים ובכך למעשה לשמוט את הקרקע מתחת להגדרה אסנציאלית של זהויות אלה.

דורית - האם נכון להשוות את עוצמתה של לילית השדה הערפדית והפתיינית להופעת הדראג?

מישל - הדראג מצליח ליצור בהעמדה ההטרוסקסואלית, מעין העתק מזויף ומוגזם של מה שנתפס כטבעי. כך הרבנים - הם יוצרים את דמותה של לילית שהיא מעין קווירית - אישה על כל המטענים שבה המורכבים ממציאות אולם גם  מהזיה ובדיה אבסורדיים.

דורית -  האם נכון להגדיר במושגים של היום את לילית כשדה בעלת הפרעת אישיות גבולית?

מישל - בקונוטציה הפוליטית החדשה, שיצרה השדה לילית, היא  מהווה מוטיב המאיים על הגבר ממקום של שליטה. יחד עם זאת בשל דפוס התנהגות של אי יציבות, התגובות הבלתי הולמות את המציאות התרבותית וכן בשל התקפי הכעס והרגזנות .... כן, אילו לילית חיה היום, היו מגדירים אותה כשדה בעלת הפרעת אישיות גבולית ומעלים אותה על פרוזאק.

דורית - מודה לך מאד שהקדשת מזמנך.

מישל - בואי נסיים בכוס קפה.

 

דורית קידר בעלת תואר שני במדעי היהדות.                        




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב